Höstens/vinterns böcker

Jag har alltid haft ett stort läsintresse och läst massor både som barn och vuxen. De senaste åren har jag dock läst förhållandevis lite men har nu tagit mej i kragen och börjat på nytt denna höst. Så jag tänkte jag skulle tipsa lite om bra böcker jag läst/läser!


Boken jag håller på med just nu heter “Amberville” och är skriven av pseudonymen Tim Davys. Jag har bara kommit till sida 108 men är helt fast. Boken fick jag nys om genom att helt enkelt googla böcker att läsa innan man dör (väldigt orginellt jag vet) där någon tipsade om denna speciella bok. Alla i boken är mjukisdjur och det är verkligen inte en barnbok trots att det kan låta så. Huvudkaraktären i boken är skyldig en “gangsterboss” en tjänst och tar med sina gamla kumpaner för att lyckas med uppdraget han fått. Om det inte vore för upplägget mjukisdjur så skulle boken i min värld falla under alla andra thriller böcker (som jag förövrigt inte alls är intresserad av). Det gör läsningen väldigt speciell när det dyker upp sexulla tjänster, våld, dödslista o.s.v när alla personer är mjukisdjur. Det hela blir lite makabert och lite komiskt. Trots att händelserna i boken kan vara grova och mörka så blir det hela osyldigt på något sätt när det beskrivs som att en mjuk gorilla slåss med en nallebjörn. Hittills rekommenderar jag boken varmt för den som söker något nytt att läsa bland alla böcker som är lika varandra.

 

 

Tid är en bok skriven av Alex Schulman och Sigge Eklund och är relativt ny (kom ut förra året tror jag?). Jag läser den tack vare av att jag lyssnar på deras podd och gillar att lyssna på deras tankar. I boken filosoferar Sigge och Alex om konceptet tid blandat med erfarenheter och historier från deras egna liv. Boken är uppdelad i fyra delar, då, nu, sen och bortom tiden. Jag slås gång på gång om hur de modigt berättar om händelser i sina liv och vad de tagit med sej från sina erfarenheter. Jag kanske inte håller med om allt eller förstår alla tankar de har men jag beundrar verkligen deras sätt att tänka på livet. Boken får mej att analysera mitt eget liv och gör att jag vill diskutera boken med alla. Har en känsla av att jag inte pratade om så mycket annat än den boken så länge jag läste den. Framsidan på boken är också ganska häftigt gjord trots att det inte har så stor betydelse för innehållet. Döm aldrig en bok baserat på pärmen! Hur som helst; jag rekommenderar boken!

 

 

En av oss – Åsne Seierstad, en bok som alla bör läsa. Har för mej att jag hörde talas om boken för ett par år sedan i något program på tv, skrev upp titeln i min telefon men funderade inte på det mera då. Beställde den sen från adlibris under hösten och har nog inte fällt så många tårar av sorg på en bra stund. Boken handlar om Utöya och Breivik. Åsne skriver om Breiviks uppväxt och allt det som kanske ger en fingervisning om varför det gick som det gick. Boken beskriver det som hände kring bomben och Utöya. Läsaren får också ta del av några barns historier, både barn som överlevde och som inte gjorde det. Jag önskar att alla skulle läsa En av oss delvis för att förstå vad som hände då men också vad som händer hela tiden runt omkring oss. Tyvärr var Breiviks massmord inte en engångsgrej eller ett undantag utan dessa hemskheter händer hela tiden i världen och vi måste göra något åt det, nu!

 

 

Bästa boken år 2016...En man som heter Ove! Vilken fantastisk bok! Grät och skrattade om vartannat hela boken egenom. Läste ut den på några dagar bara. Ove är en till synes bitter och inåtvänd pensionär som avskyr alla. Boken behandlar hans liv och pendlar mellan det förflutna och nutid. Läsaren får en inblick i Oves liv och karaktär men också en förståelse för hur personer med likande personlighet kanske fungerar och tänker. Jag slås hela tiden av hur viktigt det är att bemöta ilska och en dålig dag med ett leende och glädje tack vare Parvaneh som är en av bikaraktärerna i boken. Mycket visdom i denna bok!

 

 

Kommentera här: