0 Läs mer >>
Ny start på en ny vecka!

Midsommaren var ganska lugn här hos oss vilket egentligen var ganska skönt. Isak började jobba igen förra veckans torsdag och är på jobb idag igen så semestern är i princip över för oss. Jag blir ju mammaledig i juli så i egentligen har jag semester tills dess. Nu funderar jag då...vad ska man göra då man är mammaledig? Är orolig för att bli riktigt rastlös eftersom jag ändå mår så bra. Så ifall någon har tips så tas det mycket varmt emot.
Efter inatt är jag också lite kluven om jag vill ha varmt o fint väder eller svalt o regn. Jag vaknade inatt av att det var ca 26 grader i vårt sovrum och jag helt enkelt hade för varmt för att sova. Slutade med att jag öppnade alla fönster, svalkade av mej i duschen och drack kallt vatten. Detta efter bara en dag med typ 22 grader utomhus, bådar ju inte gott för resten av sommaren. Samtidigt längtar jag efter fint väder och få åka och simma med vänner, grilla god mat, läsa böcker, sola, träna o.s.v.

Det var lite av dagens tankar, nu till mellanmål och Game of Thrones!

MÅNDAG

0 Läs mer >>
Vi har alltså varit på resa till Nordnorge förra veckan! Det blev fyra nätter och fem dagar i Kiruna och Narvik/lofoten. Här följer då ett ganska långt inlägg!

Vi startade måndag morgon/natt lite före fem och tänkte äta morgonmål på Ikea och ta en titt vid naturkompaniet. Så blev det såklart inte då vi startade så tidigt och helt glömde bort att Sverige inte har samma tid som Finland...Så vi kom fram till Haparanda alldeles för tidigt och fick helt enkelt  köra vidare mot Kiruna. Vilket betydde att jag satt och surade i bilen över haparanda-missen och Isak var överlycklig över att han inte behövde åka till Ikea.
Stannade och åt pizza och böt chaufför.

Eftersom jag inte tidgare hade varit till Norge eller ens nordsverige så var ju alla fjäll och högre kullar fantastiska för mej. Min kamera har bevis på att jag tyckte det var väldigt häftigt... Hur som helst så hade vi bokat in oss på Camp Ripan i Kiruna då vi trodde att det skulle bli tungt att köra hela vägen till Narvik i ett svep (12-13h) men nu i efterhand så skulle det gått hur bra som helst. I Kiruna gjorde vi inte så mycket annat än shoppade i matbutik och åt på hotellets restaurang. Delvis på grund av regnet och delvis på grund av att det nog inte finns så mycket att se eller göra i Kiruna, i alla fall som gravid.

Smörstekt sik med kokt potatis smaksatt med dill, citron och sparris samt kall sås med crème fraiche och Kalix löjrom

Efter morgonmålet nästa dag startade vi mot Narvik och det tog bara ca 2 1/2 h så det gick snabbt. Jag guppade såklart upp och ner i bilen och tog bilder var femte sekund och filmade. Väl framme i Narvik så checkade vi in på vårt första hotell; Quality Hotel Grand Royal. Hotellet var kanske inte riktigt av den standard som vi skulle ha velat för priset men Norge är ju dyrt hur som helst. Den dagen gick vi omkring lite i Narvik centrum och däckade sen på hotellet och åt middag på deras restaurang.

Dåligt väder präglade tyvärr vår semester men det kanske var lika bra då det skulle ha blivit olidligt för mej att sitta i bilen länge annars.

På onsdag hade det lovats bättre väder och vi bestämde oss för att köra ut till Lofoten. vilket visade sej vara resans bästa ide! Vädret var fantastiskt och bergen visade sin bästa sida hela dagen. Vi satt i bilen i stort sett hela dagen men det gjorde inget då då vyerna var så härliga. Gissa om det kliade i klätterfingrarna! Vi körde ut till Svolvær först och fortsatte sedan till den mindre byn Henningsvær som omges av grym klättring. Vi drack en kopp kaffe och kakao på klättringskafeet i Henningsvær och gick runt och tittade. Efteråt bestämde vi oss för en egen picknik en bit utanför byn.

Det blev en lång rad med bilder men naturen är så underbar så jag skulle ha lust att ladda upp flera hundra foton.

När vi kom tillbaka till Narvik väntade ett hotellrum på oss på Scandic som vi hade för två nätter. Väl "hemma" på hotellet så åt vi bara middag och slocknade i sängen efter dagen i lofoten. På torsdag var vädret sämre igen och fjällen runt oss syntes knappt i dimman. Vi bestämde oss då för att ta en väl förtjänt dag på hotellet och egentligen bara softa. Utöver hotellsoftande så gick vi till matbutik och på kvällen passade vi på att gå upp till hotellets sky bar och drack kaffe samt en virgin mojito åt mej.
Fredagen blev en lång dag; startade hemåt direkt efter morgonmål och vi stannade inte mer än kanske fyra gånger för att bara kissa och snabbt via mataffären i Haparanda. Verkligen skönt att ha med mat i bilen så man inte måste stanna för att få i sej mat.
Överlag hade vi en riktigt skön semester men fantastiska utsikter som jag saknar redan nu. Kan inte vänta på att få flytta till Norge så småningom med vår lilla baby.

Norge 2016

1 Läs mer >>

Här har det varit en ordentlig bloggtorka en tid! Det har egentligen ingen speciell anledning förutom att jag har haft ganska mycket på agendan.
Har nu jobbat färdigt innan mammaledigheten börjar i juli så nu är det semester. Semestern har vi spenderat på profylaxkurs, föräldraförberedelsekurs, studentfest, magsjuka och norgeresa (som jag tänkte berätta mera om sen). Så maj/juni har varit ganska fullspäckad med aktiviteter vilket i och för sej är ganska trevligt då tiden går fortare då, vill ju träffa babyn snart!

Vi är alltså i vecka 33 nu (32 + 3) och det känns faktiskt förvånansvärt bra, jag hade liksom förväntat mej att jag skulle ligga i sängen hela dagarna och ha ont eller dylikt. Nu ligger jag bara halva dagen i sängen...nej då, men visst vilar jag mer! Magen har i alla fall växt massor och det känns som att det växer 2cm varje dag. Lillen mår bra och sparkar och har sej nästan hela dagen. Nu verkar det också som att lillen ligger med huvudet neråt och det känns tryggt och bra. Tränar fortfarande regelbundet men på ett lite lugnare sätt. Det blir mycket powerwalks och träning hemma på matta, hänger fortfarande i vår gripboard men pull ups har det blivit sämre med. Överlag så känner jag mej ganska stark och tränar bäckenet och knipövningar i princip varje dag.

Bjuder på lite bilder från min telefon/instagram!